Monster Hunter Tri

Monster Hunter Tri review 1

Gereviewed voor WII door Dj Super

Review | 16 April 2010 22:25 -

Na mijn lange tocht doorheen de wereld van Monster Hunter Tri, is er eindelijk tijd om aan jullie verslag uit te brengen over deze immens populaire franchise dat vanuit Japan komt overwaaien. De Westerse wereld staat op het punt te worden verzwolgen door deze franchise en dat kun je door de aanwezigheid van enkele gigantische monsters in het spel wel eens letterlijk nemen.

Je komt terecht in een vissersdorp aan de rand van een groot eiland. Het dorp wordt de laatste tijd regelmatig geplaagd door aardbevingen en de intensiteit van de bevingen nemen almaar toe. De bewoners wijzen met een beschuldigende vinger naar de monsters die op het eiland leven. Zelf kruip je in de huid van een beginnende jager die zijn plaats op de wereld nog moet verdienen. Door het stamhoofd van het dorp word je alvast met open armen ontvangen en word je al snel de wereld ingestuurd om te gaan jagen. Je begint in de buurt van het dorp waar nog kleine en vrij ongevaarlijke monsters leven en je zo de kans geeft om met het spel kennis te maken. Vanuit dit dorp zul je regelmatig op pad worden gestuurd en kun je ook opdrachten aanvaarden van de grote jagersgilde.

Een kleine uitvalsbasis

De allereerste opdracht die je krijgt is een aantal monsters verslaan en hun ontdoen van enkele kostbare grondstoffen. Deze zijn nodig om elders in de wereld een klein kamp voor je op te richten. In het begin is dit nog niet zo belangrijk, maar van zodra je opdrachten van de gilde kunt aanvaarden, wordt dit je uitvalsbasis en kun je niet meer terecht in het dorp tot aan het einde van je opdracht. Je neemt daarom best al op voorhand de nodige voorbereidingen voor je aan dergelijke taken begint, maar daarvoor zal de verantwoordelijke van de gilde je wel voldoende inlichten. Deze opdrachten zijn ideaal op ervoor te zorgen dat je niet doelloos door de wereld begint te dolen. Naast de hoofdopdrachten die aan het verhaal gebonden zijn, zijn deze een manier om je een reden te geven om elke keer een zelfde reeks monsters te gaan doden. Een taak van de gilde kan eerst een investering van je vragen, maar bezorgd je na het voltooien uiteraard een beloning. Wil je wat extra verdienen, dan moet je ook de optionele taken tot een goed einde brengen en dit binnen de opgelegde tijdslimiet.

Je kunt een bepaalde opdracht zelfs meermaals voltooien, al is het maar omdat de beloning je aanstaat. In het begin heb je nog niet zo veel keuze en daardoor kan het spel repetitief overkomen. Je doet in het begin dan ook heel vaak hetzelfde: monsters doden, grondstoffen verzamelen, geld innen, uitrusting verbeteren, monsters doden, ... Moest het nu enkel en alleen dat zijn, zou je nogal vragen kunnen beginnen stellen over de vele Japanse fans. Capcom heeft echter veel diepgang in de aanbieding, waardoor je als speler verschillende paden kunt bewandelen. Ga je liever de confrontatie aan, dan heb je keuze genoeg uit verschillende zwaarden en knuppels om de monsters mee af te slachten. Verkies je eerder een goed overzicht en een veilige afstand tussen jou en de monsters, dan zijn er diverse bogen en geweren om mee te spelen. Niet alleen kundige jagers kunnen zo aan hun trekken komen, maar ook geïnteresseerde alchemisten kunnen in Monster Hunter Tri verschillende kruidenmengsels brouwen.

Een handig notitieboekje

Doordat er zoveel mogelijkheden zijn, kun je het overzicht wel eens verliezen. Daarom dat je beroep kunt doen op een handig boekje waarin je veel informatie kunt vinden. Deze kennis zal er niet altijd vanzelf in verschijnen. Zo zul je steeds monsters moeten ‘scannen' voor je achterhaalt wat de zwakke plek is. In het begin is deze informatie nog niet zo belangrijk, want de eerste monsters hak je zonder problemen in de pan. Beginnen de monsters al wat groter te worden, dan kan het handig zijn om te weten wat diens zwakke plek is. Al is het maar om je overlevingskansen te vergroten. Hetzelfde geldt voor het combineren van grondstoffen. Het is niet zo dat je een ellenlange waslijst krijgt voorgeschoteld met daarin alle mogelijke combinaties die er in het spel mogelijk zijn. Dit is eerder afhankelijk van wat je al hebt verzameld en hebt proberen te combineren. Het spreekt voor zich dat hier behoorlijk wat tijd in kruipt om te achterhalen wat er allemaal mogelijk is.

Groot, groter, grootst

Het grote eiland in Monster Hunter Tri is verdeeld in meerdere kleinere gebieden. Elk gebied heeft zo zijn typische monsters, maar sommige van hen kunnen zich wel eens verplaatsen. Vooral de enorme schermvullende beesten migreren vaker en bezorgen je meer dan eens een klopjacht op zoek naar hun nieuwe locatie. Een tip hierbij is het gebruiken van ‘paintballs'. Deze markeren de locatie van de gigant op de kaart en zijn zo een stuk sneller op te sporen. Dit geldt wel enkel bij de grootste monsters, want bij de kleintjes levert dit enkel informatie op als je in hetzelfde gebied bent. Nu is niet alleen de klopjacht naar zo een groot beest een uitdaging, maar ook het verslaan. Daarom dat het handig kan zijn om de hulp in te roepen van je collega jagers. Samen sta je immers sterker dan alleen. Alleen is het doenbaar, maar dan kost het wel wat tijd, een hoop moeite en veel geduld. Kun je echter rekenen op maximaal drie kompanen, is het natuurlijk iets gemakkelijker. De communicatie kan ook vlot verlopen dankzij de Wii Speak. Niet alleen om het jaagplan met elkaar te bespreken, maar ook om voorwerpen met elkaar uit te wisselen.

Een gat in de lucht

Hoewel het tot nu toe allemaal heel degelijk klinkt, is er toch een vervelend obstakel. Je begint je avontuur met een zwaard, maar dat kun je onderweg nog inruilen voor lange afstandswapens. Al zwaaiend met de Wii Remote kun je hiermee de vele monsters te lijf gaan. Dit werkt helaas niet zo vlot als gehoopt. Van zodra je begint te zwaaien, begin je aan een combinatie van zwaardslagen. Deze voer je uit in de richting dat je kijkt en die richting blijf je tijdens het zwaaien aanhouden. Als het monster zich snel verplaatst, ben je al snel een aantal gaten in de lucht aan het slaan. Je moet daardoor regelmatig de camera bijsturen en steeds je blik op het beest gericht houden. Het is even wennen en zal zeker niet door iedereen worden gewaardeerd, maar denk eraan: oefening baart kunst. Er zijn echter methodes om het jezelf wat gemakkelijker te maken zoals verdovende middelen.

Wat dan weer wel een mooi plus punt is voor Monster Hunter Tri, is de sfeer dat het met zich meebrengt. De eerste keer dat je over de heuvel trekt vlakbij het dorp en geconfronteerd wordt met een prachtig uitzicht over de vallei, is er eentje om van te genieten. Alles ziet er prachtig uit en dat geldt ook voor de momenten dat je in een grot verdwijnt of het water induikt. Welkom in de wereld waar enkel de sterkste overleven!

Conclusie van Dj Super voor deze game.

Het werd tijd dat de Monster Hunter franchise een weg naar het Westen vond. Met deze Monster Hunter Tri heeft de Nintendo Wii er immers een prachtig spel bij gekregen. Het ziet er grafisch knap uit en bevat meer dan voldoende diepgang om je vele uren achter je console te nestelen. In het begin moet je jezelf wel voorbij het repetitieve gevoel worstelen en ook de gameplay zal niet iedereen even snel onder de knie hebben. Laat je dat echter niet te snel ontmoedigen. Van zodra je je eerste gigant de kop hebt ingeslagen, heeft het spel je in zijn greep en ben je voor een lang avontuur vertrokken.

84

Pluspunten

+ Enorm veel mogelijkheden en combinaties
+ Grafisch dik in orde
+ Rode draad
+ Online co-op
Minpunten

- Niet zo simpele gameplay
- Neemt enorm veel tijd in beslag

Informatie over Monster Hunter Tri

Releasedatum: 23-04-2010
Ontwikkeld door: Capcom
Uitgegeven door: Capcom
Genre: Action
Beschikbaar op: wii
Age 16+

Subai zegt op 16/04/2010 22:44   [?]

Mooie review! Toch één van de betere games voor de Wii op dit moment (persoonlijke mening).

Booster zegt op 16/04/2010 23:47   [?]

komt zeker in mijn collectie

noinspiration zegt op 17/04/2010 1:55   [?]

Bedoelt ge met 'niet zo simpele gameplay' echt onnodig ingewikkeld of gewoon dat ge het spel even onder de knie moet krijgen?
Want met dat laatste is niks mis.
3.1 100% rep

kil911ler zegt op 17/04/2010 11:12   [?]

Het duurt ff om het spel onder de knie te krijgen ^^

Monster Hunter hebde ook op de PSP en daar is het ook ff zoeken van hoe het allemaal in elkaar zit ^^

Trobresk zegt op 17/04/2010 3:32   [?]

Eerder dat ge het spel even onder de knie moet krijgen.
Zeer vet spel wat een spijt dat ik mijn wii weg gedaan heb.

'Sai zegt op 17/04/2010 3:48   [?]

jammer dat men wii der aan is ziet er erg leuk spelleken uit
5.1 100% rep

Hans Gruber zegt op 17/04/2010 9:15   [?]

Lag er te veel stof op ?
5.2 100% rep

gHOST zegt op 17/04/2010 10:32   [?]

deja-vu...
5.3 100% rep

'Sai zegt op 17/04/2010 18:24   [?]

nee, mijn oma heeft hem kapotgespeeld :P

Vraeck zegt op 17/04/2010 8:39   [?]

ik twijfel nog, want tijd en geduld heb ik nooit teveel. Toch leuk dat er nog eens een game verschijnt voor de Wii die de moeite is. Het gebrek aan goeie titels begon echt zielig te worden.
6.1 100% rep

Link-Vs.-Ganon zegt op 17/04/2010 9:40   [?]

zijn de voorbije maanden al genoeg goede games uitgekomen op de wii
6.2 100% rep

Nash zegt op 17/04/2010 10:33   [?]

6.3 100% rep

svenovic zegt op 17/04/2010 12:47   [?]

Zucht ...

Het probleem met de Wii is niet "geen games" maar "gamers zijn te lui om hun ogen open te doen"
6.4 100% rep

'Sai zegt op 17/04/2010 18:25   [?]

ik ben een echte nintendo fan, maar het is een feit dat de andere consoles veel meer interessante games bieden dan de wii voor het ogenblik
6.5 100% rep

Link-Vs.-Ganon zegt op 18/04/2010 8:58   [?]

6.2 tatsunoko vs capcom,red steel 2,binnen paar weken sin and punishment 2,paar manden geleden nog resident evil;the darkside chronicles,nu zal je wel als excuus hebben dat je niet graag 2d fighters speelt,on rail shooters maar niks vindt en red steel 2 geen echte shooter is???
6.6 100% rep

Zant zegt op 18/04/2010 12:20   [?]

@6.3: ela ola, de "hardcore" gamers alleen e
6.7 100% rep

Deetje zegt op 16/05/2010 10:27   [?]

sin and punishment heb ik in mijn bezit als review copy

nu ja, ik houd het spannend

gHOST zegt op 17/04/2010 10:31   [?]

Minpunten: Neemt enorm veel tijd in beslag.
Dit is nu net de bedoeling van Monster Hunter!!
Maar verder een zeer goede review!

Er zijn trouwens 3 verschillende edities:
- De gewone editie
- De editie met een controller erbij, helemaal in Monster Hunter stijl.
- De editie met de controller en nog een paar goodies.

Het is trouwens aan te raden dit spel te spelen met een controller want tja, met de wii-mote...µ

Vorig jaar in Londen hadden ze een gathering-hall opgericht speciaal voor de Monster Hunter fans om allemaal met hun PSP Monster Hunter Unite te spelen (en ik was er inderdaad eens bij ). Ik vraag mij af of ze dat weer zullen doen, maar aangezien dat de console nu een wii is en niet een draagbare PSP ziet het er niet echt naar uit.
7.1 100% rep

Dj Super zegt op 17/04/2010 17:55   [?]

Als je meerdere games speelt, dan kan Monster Hunter Tri wel voor het nodige tijdsgebrek zorgen. Heb je dit spel alleen op het programma staan, is er natuurlijk geen probleem.
7.2 100% rep

Bully007 zegt op 19/04/2010 10:36   [?]

Niet enkel als je meerdere games speelt, maar ook als je elke dag moet gaan werken, 's avonds uitgeput in de zetel valt, het weekend gebruikt om wat uit te rusten en toch nog probeert om je sociaal contact te behouden. Dan hebde inderdaad geen zin in een spel dat uren duurt vooraleer je het onder de knie hebt of iets dat je enkel kan opzetten indien je minstens een uur tijd hebt. Dus ik snap je minpunt wel, maar inderdaad, voor andere is het dan weer een pluspunt.

Mercy_Killer zegt op 17/04/2010 11:40   [?]

Die trailer zag er ongelooflijk goe uit, zeker voor op de Wii. Eindelijk nog een game waarvoor ik men Wii wil afstoffen
9 100% rep