Preview
Special
Download

Endless Ocean 2 review 1

Gereviewed voor WII door Wapi

Review | 10 February 2010 10:07 -

Tijd om je duikgerief uit de kast te halen want met Endless Ocean 2 neemt de Wii je opnieuw mee naar de wonderlijke wereld onder de waterspiegel. Heeft het vorige spel de zeebodem al beroofd van alle schatten of heeft deze opvolger nog wat verrassingen in petto?

Het is al twee jaar geleden dat Endless Ocean voor het eerst in de winkels lag. De game werd goed ontvangen, maar de open structuur was niet voor iedereen weggelegd. Met Endless Ocean 2 heeft men aan de spelformule gesleuteld om het spel ook wat toegankelijker te maken voor spelers die het zoeken en kijken naar vissen niet boeiend genoeg vinden. Om die reden werd er een verhaallijn aan toegevoegd. Het verhaal volgt Océane Rouvier en haar grootvader Jean-Eric. Zij vormen samen met jou en nog een aantal andere duikers de R&R Duikersdienst en zijn gespecialiseerd in het zoeken naar voorwerpen op de zeebodem en het fotograferen van zeldzame vissen. Wanneer Oceane haar halsketting loskomt tijdens het duiken, weerklinkt er plots een mysterieuze melodie doorheen het water. Het team beslist dit vreemde verschijnsel verder te onderzoeken en ontdekt al snel dat wat ze gehoord hebben hoogstwaarschijnlijk het "Lied der Draken" is, waarnaar ook Oceane haar vader onderzoek heeft gedaan en wat hem het leven heeft gekost. De duikster is echter vastberaden om het onderzoek van haar vader af te werken. Aan jou de taak om daarbij te helpen.

Hongerige haaien

Die verhaalmissies proberen het spel iets spannender en uitdagender te maken. Zo kom je regelmatig agressieve dieren tegen zoals haaien en piranha's die je voorzichtig zal moeten ontwijken of afweren. Tijdens je ontdekkingstochten in de open oceaan of in verlaten schipwrakken en tempels zal je ook af en toe een aantal puzzels moeten oplossen. Wie op zoek is naar een degelijk adventure spel zal met Endless Ocean 2 zijn honger niet kunnen stillen. Daarvoor zijn de missies net iets te lineair en de puzzels te eenvoudig. De toevoeging van een verhaallijn biedt zeker een meerwaarde, maar als je enkel speelt om het einde ervan te ontdekken dan laat je het grootste deel van het spel aan je voorbij gaan. De grote kracht ligt net in het rustig verkennen van de donkere oceaan, vol leven en verborgen schatten. Het ontdekken van alle verschillende dieren klinkt misschien niet echt interessant, maar na een aantal uren spelen begin je te wennen aan de kalmte die het spel uitstraalt en geeft het vreemd genoeg een enorme voldoening om een nieuwe soort te ontdekken en je persoonlijke encyclopedie te zien aangroeien.

Endless Ocean 2

Adventures of the Deep stuurt je naar verschillende uithoeken van de wereld. Ben je het ene moment nog aan het duiken in de Pacifische Oceaan, dan kan het zijn dat je enkele ogenblikken later op de Noordpool door een gat in het ijs kruipt om een ijsbeer op zoek te zien gaan naar een zeehondenlunch. Ook een rivier vol piranha's en krokodillen passeert de revue. Het verschil in diersoorten tussen die locaties is werkelijke fenomenaal en spoort je aan om verder te blijven ontdekken. Probeer maar eens je glimlach te onderdrukken als je zwemt te midden van een bende pinguïns of dolfijnen die je aandacht proberen te trekken met hun kunstjes. Nieuw is de mogelijkheid om je duikerspak even uit te trekken en je op land te begeven om  ook daar te zien wat de natuur te bieden heeft.

Dierendokter

Duiken is nog nooit zo eenvoudig geweest. Het enige wat je nodig hebt is een Wiiremote. De besturing is heel simpel gehouden. Sturen doe je door naar het scherm te wijzen en vooruit te zwemmen via de B-knop. Af en toe vraagt het spel ook om even met de controller te schudden om een gevaarlijke situatie te ontwijken, maar de bewegingsbesturing is verder tot een minimum gehouden. Je duikuitrusting is nog uitgebreider dan voorheen. De Pulsar schiet kalmerende schoten af zodat je agressieve dieren van je af kan houden. Bovendien kan je er ook zieke vissen mee genezen. Je Sonar is perfect om verborgen schatten in de bodem te ontdekken. Tenslotte beschik je ook over een fluitje waarmee je de aandacht kan trekken van bepaalde dieren en ze kunstjes aan te leren. Bijzonder handig is de mogelijkheid om een dolfijn als duikpartner te nemen en je vast te grijpen aan hem om zo hoge snelheden te bereiken.

Endless Ocean 2

De oceaan kan een eenzame plaats zijn. Gelukkig kan je samen met een vriend online samenkomen om te duiken. Via Wii Speak kan je zelfs tegen elkaar praten. Het is eveneens mogelijk om met elkaar te communiceren door met fluorescerende inkt in het water te schrijven. Ben je beide gefascineerd door de onderwaterwereld dan zal de online co-op je zeker heel wat plezier opleveren. Een offline split-screen multiplayer is jammer genoeg afwezig.

Voor een spel waar het bekijken van de omgeving zowat de voornaamste bezigheid is, is het uiteraard erg belangrijk dat het er goed uit ziet. Dat is gelukkig het geval bij Endless Ocean 2. De verschillende diersoorten zijn mooi vormgegeven en bewegen erg natuurlijk. Ook koraalriffen en anemonen zien er prachtig uit. Wanneer je uit het water stapt en je ontdekkingstocht op het land verder zet, zakt de grafische kwaliteit wel een aantal niveaus. Globaal bekeken blijft het echter een van de mooiere Wii-games. Ook de dromerige soundtrack valt best te genieten en brengt je tot rust. Men heeft ook moeite gedaan om de muziek aan te passen aan de locatie. Bij het stroomopwaarts zwemmen van een rivier krijg je bijvoorbeeld begeleiding van een jungle getint nummer. Geluidseffecten zijn jammer genoeg ondervertegenwoordigd. Hoe levendig de dieren ook doorheen het water zwemmen, voor je oren lijkt alles dood te zijn.

Conclusie van Wapi voor deze game.

Door de toevoeging van een verhaallijn heeft men geprobeerd om tegemoet te komen aan de eisen van actiegerichte spelers. De nadruk blijft echter liggen op het verkennen van de oceaan. Met gevarieerde locaties, nieuwe voorwerpen, verbeterde graphics en de mogelijkheid om ook aan land te gaan, bevat Endless Ocean 2 voldoende vernieuwingen ten opzichte van zijn voorganger.  Ben je niet op zoek naar een uitdaging, maar wil je gewoon het leven in het water bestuderen, dan is dit een ideaal spel om weg te dromen na een lange en stressvolle dag.

75

Pluspunten

+ Dromerige soundtrack
+ Graphics
+ Iets meer actiegericht
+ Gevarieerde locaties
Minpunten

- Niet voor iedereen
- Lineair adventure gedeelte
- Weinig geluidseffecten

Informatie over Endless Ocean 2

Releasedatum: 05-02-2010
Ontwikkeld door: Arika
Uitgegeven door: Nintendo
Genre: Simulator
Beschikbaar op: wii
Age 7+

tenpack zegt op 10/02/2010 10:37   [?]

goeie review, is idd niet voor iedereen maar als ge den eerste goe vond is dees zeker de moeite om te kopen.

Cyaankali zegt op 10/02/2010 10:39   [?]

Dit ziet er best leuk uit maar had er graag een PC versie van gezien.

Gillis zegt op 10/02/2010 10:51   [?]

Niet om te overdrijven, maar ik krijg hier hoofdpijn van, serieus

Al bij al ziet'r er wel nog fijn uit, alleen niet voor mij..

Wimpie zegt op 10/02/2010 11:58   [?]

Ik vond de eerste geweldig, maar vooral omdat Hayley Westenra de soundtrack verzorgde. Ik twijfel om aan deze tweede te beginnen omdat haar stem ontbreekt.

bolle54 zegt op 10/02/2010 13:59   [?]

lol een tof spel nu al van begin gespeeld meer side quest toch mis ik het muziek gedeelte. vroeger constant achtergrond melodie nu niet meer jammer.

[HBV]-=XortioN=- zegt op 10/02/2010 14:25   [?]

Ziet er wel relaxed uit, beetje zwemmen tussen die prachtige taferelen

The_Anal_Probe zegt op 11/02/2010 3:38   [?]

Ik kan de weinig geluidseffecten wel goed geloven aangezien vissen niet echt veel geluid maken buiten "blub blub". Voor iemand commentaar geeft, walvissen zijn geen vissen! Dus mijn statement is correct. Als je het dus realistisch wil houden moet je geluid tot een minimun houden. Misschien enkel een achtergrond muziekje.
7.1 100% rep

bolle54 zegt op 13/02/2010 16:43   [?]

maar haaien wel en die doen geen blub